KOKO-kassans tjänster i ett nötskal

På väg mot arbetslöshet eller permittering? Vår uppgift på KOKO är att hjälpa. Om du har frågor, kan våra experter på utkomstskydd nås med ett telefonsamtal eller chatt. Det är lätt att ansöka om inkomstrelaterad dagpenning i vår tjänst eKommunikation.

Telefonservice

Vår telefonservice betjänar från måndag till torsdag kl. 10–15 och på fredagar kl. 10–13 på numret 09 4763 7600. Vid överbelastning används en återringningstjänst.

eKommunikation

I KOKO:s eKommunikation kan du skicka meddelanden och chatta med våra experter, ansöka om inkomstrelaterad dagpenning, skicka bilagor och uppdatera dina kontaktuppgifter. I eKommunikation kan du också se statusen för ditt eget kassamedlemskap.

Vi betjänar dig i eKommunikation via chatt måndag till torsdag kl. 10–15 och fredagar kl. 10–13. Logga in i eKommunikation så hittar du chatten i nedre högra hörnet. Chatten hjälper dig bäst i snabba frågor. Om du behöver gå in djupare i någon fråga, kan vår telefontjänst eller e-meddelande via eKommunikation vara en mer korrekt adress.

I chatten betjänar vi på finska och engelska.

Kom också ihåg att dra nytta av dessa egenskaper av eKommunikation:

  • ersätt beslut om dagpenning per post med beslut elektroniskt
  • beställ en påminnelse på din e-post om att skicka din fortsatta ansökan
  • beställ betalningsavisering via sms

Du hittar alternativen under Inställningar.

eKommunikation är tillgänglig för alla KOKO-medlemmar. Du kan logga in med dina egna nätbankskoder. Logga in på eKommunikation här

Distansmöten

Du kan också boka en tid för ett kundtjänstmöte som sker på distans via Teams. Se bokningskalendern och instruktioner här: Instruktioner för distansmöte

Information om inkomstskydd på webbplatsen

På vår webbplats hittar du information om förmåner som vi betalar samt svar på många frågor. En chatbott på webbplatsen är också värd att prova. I chatbotten har vi samlat svar på de vanligaste frågorna per temaområde, och det är inte en riktig person som svarar (som i chatten i eKommunikation). När du söker information är chatbotten ändå en praktisk hjälp.

Se även:

KOKO:s kontaktuppgifter