Vi på KOKO vill vara med och skapa ett mer ansvarsfullt arbetsliv. För oss innebär det att vi tar hand om våra medlemmar, vår personal och miljö. Varje dag arbetar vi för att våra medlemmar ska få en mer stabil framtid och att vår verksamhet på alla sätt står på en hållbar grund.
På den här sidan berättar vi om delområden i ansvarsfullhet som styr vår verksamhet.
Transparens
Transparens är viktigt för oss. Genom den bygger vi upp förtroendet hos våra medlemmar, personal, samarbetspartner och samhället. Vi förbinder oss till transparens i all vår verksamhet och tillhandahåller tydlig, uppdaterad och lättillgänglig information för våra medlemmar och intressentgrupper.
Tillförlitlig verksamhet av hög kvalitet
Vi utför lagstadgade uppgifter och övervakas av Finansinspektionen som myndighet. Finansinspektionen kontrollerar att vi följer lagen och god försäkringspraxis samt använder vederbörliga uppföranderegler i vår verksamhet.
Regelbundna interna revisioner är också en central del av vår egen övervakning, med vilka vi säkerställer kvaliteten och tillförlitligheten i våra tjänster.
Öppen kommunikation
Vi tillhandahåller våra medlemmar tydlig och uppdaterad information om utkomstskydd för arbetslösa och om våra tjänster. Vi kommunicerar regelbundet på webbplatser, i nyhetsbrev och sociala medier. Vi utvecklar våra tjänster med responsen från medlemmarna i åtanke.
Vi har också förbundit oss vid öppenhet inom arbetsgemenskapen. Vårt mål är att säkerställa att information förmedlas effektivt och att varje anställd har tillgång till information som stödjer det dagliga arbetet. Dessutom uppmuntrar vi till en öppen samtalskultur där alla anställda kan dela idéer och ställa frågor.
Kundansvar
Förstklassig service
Vår service är snabb, sakkunnig och vi satsar på människovänligt och empatiskt bemötande. Vi vill vara ett pålitligt stöd för våra medlemmar i utmanande stunder och tillhandahålla personlig service just när man behöver det som mest. Vår gedigna sakkunskap garanterar att våra medlemmar får korrekt och tillförlitlig information, och våra beslut är genomtänkta och motiverade.
Kunniga människor och uppdaterade system
Vår sakkunniga personal och uppdaterade IT-system säkerställer en smidig och trygg serviceupplevelse för alla våra medlemmar. Vi ger våra medlemmar kontinuerlig tillgång till deras egen information samt möjlighet att följa sin situation när som helst.
Stabil ekonomi
Vår starka ekonomiska grund möjliggör en hållbar och tillförlitlig verksamhet i alla marknadssituationer. Exakt riskhantering, noggrann budgetering och långsiktig planering garanterar att vi upprätthåller en ekonomisk stabilitet och kan möta våra medlemmars behov i framtiden.
Arbetsgemenskap
Personalens välbefinnande
Vi tar hand om personalens välbefinnande på många sätt. Vi stöder arbetskapacitet samt välbefinnande på jobbet genom att tillhandahålla en flexibel modell för distansarbete och anpassningsbart stöd för vår personal i olika livssituationer.
Vi uppmuntrar till en aktiv livsstil genom att erbjuda mångsidiga möjligheter till motion, såsom omfattande förmåner, gym och förmånscykel. Vi organiserar gemensamma utmaningar i motion som stöder välbefinnande och samtidigt stärker gemenskapen.
På KOKO satsar vi på att utveckla kompetensen i arbetsgemenskap. Tillsammans har vi upprättat gemensamma regler för att stödja trivsel på jobbet, där vi förbinder oss att bland annat vara rättvisa, vänliga och alltid redo att hjälpa varandra.
Yrkesskickligt och stödjande chefsarbete
Chefsarbete av hög kvalitet är mycket viktigt för oss. En yrkesskicklig och stödjande chef skapar de bästa förutsättningarna så att teamet lyckas i sitt arbete och stöder de anställdas arbetskapacitet. Vi säkerställer att våra chefer alltid har tillräcklig tid och resurser att stödja sitt team.
Vi satsar på att utveckla chefsarbetet genom att tillhandahålla en skräddarsydd utvecklingsväg för varje chef, som stöder hans/hennes professionella utveckling och säkerställer bästa möjliga arbetsmiljö för hela teamet.
Likabehandling
I samarbete med personal och ledning har KOKO tagit fram en Plan för jämställdhet och likabehandling där vi förbinder oss vid rättvisa och likabehandling. Planen bygger på värderingar och mål i vår organisation samt på gällande krav i lagen.
Med planen utvecklar vi praxis som stöder mångfald och inkludering. Vi vill ha en arbetsmiljö där var och en känner att hen får uppskattning och jämlikt bemötande. Jämlikhet på arbetsplatsen innebär att alla anställda kan avancera i sin karriär och delta i utbildningar på lika villkor, oavsett personliga egenskaper.
Yrkesmässig utveckling
Vi säkerställer att vårs personals kompetens utvecklas genom att erbjuda introduktion av hög kvalitet samt mångsidiga utbildningsmöjligheter inom olika temaområden.
Vi stöder lärande genom olika metoder såsom handledning, smågruppsarbete och ömsesidigt lärande. Dessutom uppmuntrar vi vår personal att utöka sitt kunnande genom att ta emot ytterligare uppgifter vid sidan av sina nuvarande arbetsuppgifter, vilket stöder utveckling av karriär och kompetens. Vi erbjuder också karriärmöjligheter genom interna förflyttningar, då anställda personligen kan påverka sin arbetsbild och yrkesmässiga utveckling. De anställda kan också delta i språkutbildning om de önskar.
Miljö
Vi minimerar miljöpåverkan från vår verksamhet både på arbetet och fritiden. Detta omfattar minskat avfall, effektivare återvinning samt val av mer hållbara material. Vi främjar miljömedvetenhet inom vår organisation och uppmuntrar våra anställda att tillägna sig miljövänlig praxis.
I våra kontorslokaler följer vi miljökoden som upprättats av vår arbetsgrupp för hållbar utveckling. Vi satsar på elektroniska tjänster och minskad konsumtion av papper för att minska vårt miljöavtryck.
Vi är stödmedlem i Finlands naturskyddsförbund.