Information om handläggningen av ansökningar i KOKO-kassan

Status för behandling av ansökningar uppdateras dagligen på startsidan

På startsidan till vår webbplats hittar du aktuell information om vilket datum de ansökningar anlänt som vi för tillfället behandlar. Vi uppdaterar informationen vardagar på morgonen.

Om du har skickat in din ansökan före de angivna datumen, men ännu inte har fått en anmälan om betalning, pågår behandlingen av din ansökan sannolikt ännu. Vänta i lugn och ro. Vi tar kontakt med dig om vi behöver mer information.

Behandlingen av första ansökan tar vanligtvis längre

Med första ansökningar avses ansökningar där du för första gången ansöker om dagpenning eller om du lämnar in ansökan efter en längre paus. Behandlingen av första ansökningar tar vanligtvis längre eftersom vi då beräknar din inkomstrelaterade dagpenning. De ansökningar som du lämnar in efter det kallar vi för fortsatta ansökningar.

Flera omständigheter påverkar behandlingstiden för ansökningar

Vi behandlar ansökningarna om dagpenning i den ordning vi mottagit dem.

Handläggningstiden för din ansökan påverkas bland annat av tidpunkten under månaden, bilagorna till din ansökan, om du eventuellt arbetat under ansökningsperioden, ett mottaget nytt arbetskraftspolitiskt utlåtande eller om ett nytt beslut behöver fattas om din dagpenning.

Även om dina tidigare ansökningar har behandlats snabbare är det bra att förbereda sig på att det tar minst 1–2 veckor innan ansökningen tas till behandling.

Påskynda behandlingen av din ansökan

  • Skicka in din ansökan i regelbunden takt

När du ansöker om dagpenning för regelbundna tidsperioder (en kalendermånad, en månad eller 4 veckor) kan din ansökan betalas ut automatiskt, vilket betyder att du snabbt får din dagpenning. Om du däremot sänder in dina ansökningar för oregelbundna tidsperioder kan din ansökan på grund av detta behöva behandlas manuellt, vilket kan fördröja behandlingen av din ansökan.

  • Skriv endast relevant information som tilläggsinformation till din ansökan

Om du skriver in information i fältet för tilläggsinformation på din ansökan, överförs din ansökan från den automatiska utbetalningen till vår expert på utkomstskydd för behandling. Vi rekommenderar att du endast ger sådan information som är relevant för behandlingen av din ansökan i fältet för tilläggsinformation, och exempelvis inte sänder ditt tack till oss – även om vi värdesätter det högt – så att din dagpenning inte i onödan försenas.

Tips för smidiga kontakter

Aktivera följande tips under Inställningar på KOKO:s startsida för eKommunikation:

  1. Aktivera SMS-anmälan om betalning – du får ett meddelande genast då din ansökan om dagpenning har behandlats
    Vi kan meddela dig via SMS när din ansökan har behandlats. Du ser det belopp som utbetalas och betalningsdagen i vårt SMS.
  2. Byt till elektroniska beslut om dagpenning
    När du väljer eKommunikation som leveranssätt får du ditt beslut om dagpenning enbart elektroniskt.
  3. Beställ påminnelse när det är dags att lämna in följande fortsatta ansökan
    Du kan beställa en påminnelse om att lämna in följande fortsatta ansökan till din e-post. Vi påminner dig om att skicka in din ansökan när det gått en månad eller fyra på varandra följande kalenderveckor från din föregående ansökan.