Draaman ainekset ovat kasassa – työttömyys kasvaa ja lakimuutokset heikentävät työttömien asemaa

Työttömyyskassoissa eletään nyt poikkeuksellisen ruuhkaista aikaa. Työttömien määrä kasvaa ja samaan aikaan työttömyysturva heikkenee lakimuutosten vuoksi. Jäsenten kurjistuva tilanne työmarkkinoilla näyttäytyy elokuvalta, jossa ei ole juonta ja draamankaari on todella pitkä.

Useat lakimuutokset ja heikennykset seuraavat toinen toistaan. Portaittaiset heikennykset tuntuvat loputtomilta, kun ajatellaan, miten esimerkiksi vuorotteluvapaalle pääsemisen ehtoja on vähitellen tiukennettu, ja nyt tämä hengähtämisen mahdollisuus poistetaan kokonaan.

Aikuiskoulutustuen lakkauttaminen oli uutinen, jota ei olisi halunnut kuulla. Varsinkin, kun tiedetään, miten vähäinen säästö sillä saadaan aikaan. Nämä säästöt siirtyvät kuluina muille rahapusseille. Hyvin toimiva, suorastaan nerokas malli heitetään roskiin ja työurien pidentämisen mahdollisuus tätä kautta poistuu. Työurien pidentäminen on kuitenkin ollut pidemmän aikavälin tavoite yhteiskunnassamme.

Varsinaiseen työttömyysturvaan tulevat heikennykset ovat kylmää kyytiä työttömille. Vuoden alun muutokset ovat vasta alkusoittoa. Syksyllä tulee seuraava lakimuutospaketti. Heikennykset kohdistuvat monissa tapauksissa samaan talouteen. Näiden heikennysten vaikutusten arvioinnissa olisi toivonut enemmän pohdintaa siitä, miten saavutetaan tasapaino talouden tervehdyttämisen ja ihmisten sosiaalisen hyvinvoinnin välillä.

Asiakaspalvelun merkitys korostuu

Vuoden alku on perinteisesti työttömyyskassoissa kiireistä aikaa, mutta tänä vuonna on vielä tavanomaistakin työntäyteisempää. KOKO-kassaan saapui työttömyyspäivärahahakemuksia tammikuussa 39 % enemmän kuin vuotta aiemmin.

Työttömyyskassassa viestinnän ja asiakaspalvelun merkitys korostuu tällaisina aikoina entisestään, ja asiakaspalvelumme on ymmärrettävästikin varsin ruuhkainen. Meiltä pyydetään apua sekavan tilanteen tueksi. Eikä ihme, koska miten yksittäinen kassan jäsen voisikaan pysyä perässä kaiken muutoksen keskellä.

Olemme varautuneet lakimuutoksiin ja hakemusmäärien nousuun jo viime vuoden puolella rekrytoimalla lisää henkilöstöä. Kouluttamiseen menee oma aikansa, koska asiat ovat kaikkea muuta kuin yksinkertaisia. Hakemuskäsittelijät venyvät ja tekevät enemmän kuin parhaansa, jotta jäsenen asiat etenisivät mahdollisimman nopeasti.

Mutta vaikka miten päin asiaa pyörittelisi, niin lakimuutosten myötä tulevat heikennykset tuntuvat konkreettisesti kotitalouksissa ja ovat kohtuuttomia – mahdollisimman nopeasta käsittelystä huolimatta.

Saara Aikio, KOKOn henkilöstö- ja palvelujohtajaKirjoittajan arkisto