Saavutettavuusseloste

Tämä saavutettavuusseloste koskee verkkosivustoa www.kokokassa.fi ja se on päivitetty 2.7.2021. Tätä saavutettavuusselostetta täydentää eAsiointi-palvelun saavutettavuusseloste.

Palvelun saavutettavuuden on arvioinut ulkopuolinen asiantuntijaorganisaatio.

Digipalvelun saavutettavuuden tila

Sivusto on päivitetty vastaamaan saavutettavuusvaatimuksia suurimmalta osin. Tässä selosteessa on eritelty asiat, joiden osalta mahdollisia puutteita voi vielä ilmetä. Jos käyttäjänä huomaat muita puutteita, voit ilmoittaa niistä KOKOlle (ohjeet alla).

Saavuttamaton sisältö ja sen puutteet

WCAG-standardin neljän perusperiaatteen mukaan verkkosivuston tulee olla havaittava, hallittava, ymmärrettävä ja toimintavarma. Seuraavassa on eritelty sivustolla havaitut puutteet jaoteltuna näiden periaatteiden mukaisesti.

1.    Havaittava

Havaitut puutteet on korjattu. Ei WCAG 2.1 AA -tason saavutettavuusvaatimusten mukaisia puutteita.

2.     Hallittava

Aktiivisten kohtien havaitseminen

Näppäimistöllä liikuttaessa aktiivinen kohta erottuu pääsääntöisesti hyvin, mutta poikkeuksena on Chat-elementin aktiivisuus, jota ei voinut havaita millään tarkastuksessa käytetyllä selaimella.

Ajanvarauskalenteri

Ajanvarauskalenteri on avustavaa teknologiaa käyttävälle saavuttamaton.

3.    Ymmärrettävä

Havaitut puutteet on korjattu. Ei WCAG 2.1 AA -tason saavutettavuusvaatimusten mukaisia puutteita.

4.    Toimintavarma

Havaitut puutteet on korjattu. Ei WCAG 2.1 AA -tason saavutettavuusvaatimusten mukaisia puutteita.

Muu, ei yksittäiseen kriteeriin liittyvä

Chatbot

Käyttö avustavalla teknologialla on haasteellista. Painiketta, josta chatbot avautuu, ei ole nimetty ja ikkunan sisältö tulee sarkainjärjestyksessä vasta chat-painikkeen jälkeen. Mobiililaitteella käyttö on hieman helpompaa kuin päätelaitteella.

Huomasitko saavutettavuuspuutteen digipalvelussamme? Kerro se meille ja teemme parhaamme puutteen korjaamiseksi.

Verkkolomakkeella

Anna saavutettavuuspalautetta verkkosivujen yhteydenottolomakkeella tai jos olet jo jäsen, eAsiointipalvelun kautta.

Sähköpostilla

Sähköpostitse voit lähettää palautetta osoitteeseen viestinta@kokokassa.fi.

Muulla tavoin

Tarjoamme tukea myös käyttäjille, joille digipalvelut eivät ole saavutettavissa. Asiakaspalvelumme vastaa numerossa 09 4763 7600 puhelinaikojen puitteissa.

Valvontaviranomainen

Jos huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, anna ensin palautetta meille KOKO-kassaan eli sivuston ylläpitäjälle. Vastauksessa voi mennä 14 päivää. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus(at)avi.fi
puhelinnumero, vaihde: 0295 016 000