Mikko Wikstedt jatkaa KOKOn hallituksen puheenjohtajana – ”Työ on kesken ja tehtävä on innostava”

Mikko Wikstedt on aloittanut toisen kautensa KOKO-kassan hallituksen puheenjohtajana. Hän on toiminut tehtävässä vuodesta 2022, ja uuden kolmivuotiskauden alussa katse on vahvasti kehityshankkeissa sekä jäsenten palvelemisessa.

Ensimmäisen kauden opit ja onnistumiset

Wikstedt kertoo, että päätös hakea toiselle kaudelle oli lopulta helppo: työtä on vielä tehtävänä. ”Työ on kesken ja tehtävä on mielenkiintoinen sekä hyvin haastava”, hän toteaa.

Edellinen kolmivuotiskausi oli Wikstedtin mukaan poikkeuksellisen tapahtumarikas. ”Näkyvimpiä saavutuksia olivat Kallio Software Oy:n perustaminen sekä ETTK-kassan KOKOon sulautuminen. Kumpikin vaati suuren määrän työtä kaikilta osallisilta”, Wikstedt sanoo.

Poikkeuksellinen toimintaympäristö, kuten maan hallituksen työttömyysturvan linjaukset ja yleiset työllisyystilanteen muutokset, toivat KOKOn hallitukselle lisähaasteita. ”Tärkein oppi edelliseltä kaudelta oli, että ennen päätöksentekoa pitää kotiläksyt tehdä kunnolla. Vaikeatkin asiat saatiin kunnialla maaliin, kun asiat oli hyvin valmisteltu. Suuri kiitos siitä kuuluu KOKOn kassanjohtajalle ja talousjohtajalle”, sanoo Wikstedt.

Kasvua ja korkeaa asiakastyytyväisyyttä

KOKO-kassa on kasvanut viime vuosina nopeasti. Jäseniä on jo yli neljännesmiljoona, ja henkilöstöä yli sata. ”Työt KOKOssa ovat lisääntyneet, koska työttömyys on kasvanut. Elämme jatkuvassa muutoksessa”, Wikstedt sanoo.

Muutoksen keskellä yksi asia on kuitenkin pysynyt: jäsenet ovat tyytyväisiä KOKOn palveluihin. ”Korkea asiakastyytyväisyys ei ole itsestäänselvyys – sen ylläpitäminen on yksi puheenjohtajan keskeisistä tehtävistä.”

Asiakaspalautteella on merkittävä rooli hallituksen työssä. ”Kuuntelemme, otamme opiksi ja kehitämme toimintaamme.”

Tulossa merkittävä järjestelmäuudistus

Digikehityksen osalta KOKO on mukana toteuttamassa työttömyyskassakentän suurinta järjestelmäuudistusta vuosikymmeniin. KOKOn, YTK:n ja A-kassan perustama IT-yhtiö rakentaa työttömyyskassoille järjestelmät, joilla vastataan kassojen palveluista. ”Kolme suurinta kassaa lähtivät vihdoinkin hankkeeseen, joka olisi voitu aloittaa jo vuosia sitten. Kun järjestelmät ovat valmiit, Kallio Software Oy tarjoaa koko kassakentälle mahdollisuuden liittyä vain työttömyyskassoja varten suunniteltuun etuuskäsittelyjärjestelmään ja tarvittaviin oheisjärjestelmiin”, Wikstedt kertoo.

KOKO vaikuttajana työttömyysturvan kentällä

Wikstedtin mukaan KOKOlla on Suomen toiseksi suurimpana työttömyyskassana keskeinen asiantuntijarooli työttömyysturvan kehittämisessä. ”Toimimme aktiivisesti Työttömyyskassojen Yhteisjärjestön kautta, mutta hyödynnämme myös omia ja taustajärjestöjemme kontakteja.”

Kolme tavoitetta uudelle kaudelle

Toiselle kaudelle lähdettäessä Wikstedt nostaa esiin kolme tavoitetta: järjestelmähankkeiden loppuunsaattaminen, talouden tasapainon varmistaminen ja jäsenten palveleminen entistä paremmin.

Hän näkee KOKOn suunnan oikeana. ”Mielestäni teemme oikeita asioita oikein ja painotukset ovat kunnossa.”

Henkilö työn takana

Vaikka työ on vaativaa, puheenjohtaja osaa myös irrottautua: ”Menen mökille, pistän saunan lämpiämään, grilliin tulet ja otan lasillisen punaviiniä”.

Tehtävän merkityksellisyys kumpuaa jäsenistä ja henkilökunnasta. ”Minulle ovat aina olleet tärkeimpiä asiakkaat eli jäsenet. Hallituksen puheenjohtajana asiakkaitani ovat myös KOKOn työntekijät – heidän osaamisestaan ja työssä viihtymisestään on pidettävä hyvää huolta.”

Toisen kauden käynnistyttyä suunta puheenjohtajalla on selvä: KOKOn palveluiden kehittäminen jatkuu niin, että jäsen on aina keskiössä.