Blogi: Miksi käsittelytilanteen päivämäärä ei vaihdu? Faktoja kassan hakemuskäsittelystä

Kalenterin sivu

KOKO-kassan vuosi 2021 alkoi kiireisenä. Tammikuu on aina kassassa työntäyteistä aikaa; näin on ollut jo ennen koronaa. Moni määräaikainen työsuhde päättyy vuoden lopussa ja lomautukset ajoittuvat usein joulun ja vuodenvaihteen tienoille. Ansiopäivärahaa haetaan aina takautuvasti, joten hakupiikki osuu alkuvuoteen. Tänä vuonna maksoimme tammikuussa päivärahaa kaikkiaan 13 972 henkilölle.

KOKOn käsittelytilannetta voi seurata kotisivuillamme. Joskus käsittelyssä olevien hakemusten päivämäärä ei vaihdu muutamaan päivään ja vaikuttaa siltä, että kassassa ei tapahdu mitään. Tosiasiassa teemme kyllä töitä! Koska sisääntulevien hakemusten määrä vaihtelee voimakkaasti päivästä toiseen, voi tiettynä päivänä saapuneiden hakemusten käsittelyyn ottaminen viedä useamman päivän. Vastaavasti pieniä hakemuspäiviä pystytään hoitamaan yhdessä päivässä jopa useita.

Työntekoa painotetaan hakemusten rytmissä

Ensihakemuksia saapuu runsaasti kuukauden ensimmäisinä päivinä ja puolessavälissä. Jatkohakemuksissa trendi on hieman erilainen: niitä saapuu paljon kuukauden ensimmäisinä päivinä, mutta myös kunkin viikon maanantaina on piikki. Tälle on luonnollinen selitys. Jatkohakemukset tulee tehdä joko neljän kalenteriviikon tai kuukauden mittaisissa jaksoissa. Neljän kalenteriviikon rytmissä hakevat täyttävät hakemuksensa usein maanantaina.

Saapuvien hakemusten rytmi määrittelee sen, miten KOKOssa painotetaan työntekoa. Kuukauden alussa, kun jatkohakemuksia on paljon, kohdennamme tekemisemme niiden käsittelyyn. Loppukuussa pääpaino on ensihakemusten käsittelyssä, koska jatkohakemusten määrä on alhaisempi.

Kone auttaa, mutta ei selviä kaikesta

Jokainen KOKOon saapuva ensihakemus käsitellään ”käsin”. Ihmisen kosketus on välttämätön muun muassa päivärahan oikean suuruuden varmistamiseksi. Työttömyysturvalaki asettaa monia vaatimuksia, joista kone ei yksinkertaisesti selviä.

Jatkohakemuksia pystymme käsittelemään koneellisesti. Maksatusjärjestelmämme on suurena apuna varsinkin kuun alun jatkohakemuskäsittelyssä. Koneellisesti voidaan hurauttaa maksuun sellaiset hakemukset, joihin ei ole merkitty työtunteja, eikä hakemuksen ajalla ole maksettu palkkaa tai muuta tuloa.

Koneellista käsittelyä ei voida tehdä, jos hakijan olosuhteissa on tapahtunut muutoksia. Tyypillinen syy on hakujaksolle saapunut TE-toimiston työvoimapoliittinen lausunto. Tällöin jatkohakemus käsitellään käsin, vaikka hakujaksolla ei olisi työtunteja tai tuloja.

Kiinnitä huomiota liitteisiin

Valtaosa KOKOon saapuvista hakemuksista täytetään eAsioinnissa. Se on erinomainen juttu, sillä sähköisen hakemuksen täyttäminen jo itsessään nopeuttaa käsittelyä. Järjestelmä varmistaa, että hakemuksen tekijä tulee täyttäneeksi kaikki olennaiset kohdat. Lisäselvityspyyntöjen tarve vähenee.

Voit myös itse vaikuttaa siihen, miten nopeasti hakemuksesi käsitellään. Toimita kaikki tarvittavat liitteet hakemuksesi mukana. Jos käsittelyä varten tarvitaan lisätietoa, olemme yhteydessä. Nopein tapa hoitaa tämäkin homma on sähköinen. Siksi on tärkeää, että ilmoitat kassaan sähköpostiosoitteen, josta sinut tavoittaa.

Alla olevista graafeissa on kuvattu KOKOon saapuneiden ensi- ja jatkohakemusten määriä viimeisten kuukausien aikana. Saat suurennettua graafin klikkaamalla sitä.

Anna-Stiina Luukkainen, KOKOn etuusjohtajaKirjoittajan arkisto