Blogi: Hyökyaalto taltutetaan ketterällä lainelaudalla

Maaliskuussa uutiset täyttyivät koronasta. Monilla työpaikoilla havaittiin asiakkaiden kaikonneen ja tilausten romahtaneen. Meillä työttömyyskassassa heräsi huoli sekä oman henkilöstön mahdollisista sairastumisista että jäsentemme työllisyystilanteen äkillisestä muutoksesta.

Onneksi etätyöjärjestelyt ja -käytännöt olivat hyvällä mallilla jo ennestään. Henkilöstömme pystyi luontevasti jatkamaan yhteiskunnan toiminnan kannalta kriittistä työtään kotiympäristössä.

Lomautukset tulivat hyökyaaltona. Lomautettujen määrä kasvoi Suomessa lähes sadallatuhannella yhden kuukauden aikana. Meillä kassassa ensimmäisenä kasvoivat yhteydenottojen määrät. Asiakkaat halusivat varmistaa, oliko heidän jäsenyytensä varmasti voimassa, ja lomautusajan työttömyysturvasta kaivattiin kuumeisesti neuvoja. Pian tämän jälkeen sisään vyöryivät hakemusmassat. Ne olivat huhti- ja toukokuussa ennennäkemättömän suuria.

Jokaisen KOKOlaisen täysi panos on tarvittu siihen, että asiakkaamme ovat saaneet palvelua tukalassa tilanteessaan. Olemme myös rekrytoineet rivakalla tahdilla uusia työntekijöitä auttamaan nopeasti kasvaneen työkuorman kanssa. Moni osaajistamme onkin perustyönsä ohessa kouluttanut uusia KOKOlaisia.

Asiakkaiden henkilökohtaisen neuvonnan lisäksi olemme panostaneet ajankohtaisen tiedon tuottamiseen ja laajempaan jakamiseen. Avasimme myös verkkosivuillemme chatbotin helpottamaan tiedon ja ohjeiden löytymistä.

Epätoivon sijaan päätimme siis hypätä ketterälle lainelaudalle. Ratkaisuja aallon päällä pysymiseen on haettu myös joustavista työjärjestelyistä, perehdytyksen kehittämisestä, poikkeuslakien tehokkaasta haltuun ottamisesta, uusista teknisistä ratkaisuista ja vahvasta priorisoinnista. Suunnitelmia on muutettu lennossa vastaamaan päivän tilannetta. Tämä kaikki on tehty, koska tiedostamme, että työllämme on äärimmäisen suuri merkitys jäsenillemme.

Yhtä avainta kriisin ratkaisuun ei ole. Koronaviruksen ennustamaton käyttäytyminen vaatii koko maailmalta jatkuvaa valmiutta joustaa. Pidentyneet käsittelyajat vaativat asiakkailtamme joustoa ja kasvaneet työmäärät henkilöstöltämme. Kaikille kiitokset joustamisesta ja jaksamisesta! Jonain päivänä tämäkin kriisi on historiaa.

Suvi Forssell, KOKOn palvelu- ja henkilöstöjohtajaKirjoittajan arkisto