KOKO-kassalta usein kysyttyä koronaviruksesta

Koronaviruksen seurauksena tapahtuvat lomautukset ja muut koronaviruksen vaikutukset työllisyyteen ja työttömyyskassoihin ovat puhuttaneet viime päivinä laajasti. Kokosimme tähän artikkeliin vastauksia yleisimpiin kysymyksiin, joita asiakkaamme ovat kysyneet meiltä aiheesta. Täydennämme ja lisäämme tietoja tarvittaessa.

Asiakaspalvelumme auttaa normaaliin tapaan puhelimitse sekä sähköisesti. Jotta pääsemme käsittelemään asiaasi nopeammin, otathan meihin yhteyttä vain yhden kanavan kautta. Ennen yhteydenottoa kannattaa kuitenkin tarkistaa, löytyisikö vastaus usein kysytyistä – näin autat meitä välttämään asiakaspalvelumme ruuhkautumisen.

Valtioneuvosto on tiedottanut 20.3., että työmarkkinajärjestöjen ehdottamat lakimuutokset työttömyysturvaan toteutetaan. Muutokset koskisivat mm. työssäoloedellytystä, enimmäisaikaa ja omavastuuaikaa. Tiedotamme sivuillamme heti, kun meillä on tarkempaa tietoa aikataulusta ja muista yksityiskohdista. Muutokset eivät siis vielä ole voimassa. Huomioithan myös, että puhelinpalvelussamme ei vielä pystytä vastaamaan tarkemmin tähän aiheeseen liittyviin tiedusteluihin.

Miten toimin, jos minut lomautetaan koronaviruksen seurauksena?

Jos sinut lomautetaan, ilmoittaudu TE-toimiston verkkopalvelussa työttömäksi työnhakijaksi heti ensimmäisenä lomautuspäivänä. Oikeutesi ansiopäivärahaan määräytyy TE-toimiston antaman lausunnon perusteella. Ansiopäivärahaa voit hakea KOKOn eAsiointi-palvelussa viikon kuluttua lomautuksen alusta. Kassan jäsenille voidaan maksaa lomautuksen ajalta ansiopäivärahaa, kunhan jäsenyysehto ja työssäoloehto täyttyvät.

Päivitys 27.3.: Huomioithan, että koronan aiheuttaman poikkeustilanteen vuoksi voit halutessasi lähettää ensimmäisen päivärahahakemuksesi KOKO-kassaan jo yhden viikon kuluttua lomautuksen tai työttömyyden alusta. Normaalitilanteessa ensihakemus lähetetään vasta kahden viikon kuluttua.

Lue lisää:
Pikaohjeet lomautetuksi tai työttömäksi jäävälle
Laajemmat ohjeet lomautetulle
Edellytykset ansiopäivärahalle

Voinko saada päivärahaa, jos minua ei ole lomautettu, mutta työntekoni on estynyt?

Jos työnantaja ei lomauta, mutta työntekosi on estynyt, ilmoittaudu TE-toimistoon. TE-toimisto antaa kassalle lausunnon siitä, onko kyseessä lomautukseen rinnastettava syy. Lomautukseen rinnastettavan syyn ajalta olet oikeutettu ansiopäivärahaan.

Jos joudut jäämään kotiin lapsen kanssa koulujen sulkeuduttua, työttömyyspäivärahaa ei voida maksaa, koska et ole työtön tai lomautettu.

Mitä teen, jos sairastun työttömänä?

Jos saat ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa ja sairastut, voit jatkaa päivärahan hakemista normaalisti. Lyhytkestoinen sairastaminen ei vaikuta oikeuteesi saada ansiopäivärahaa.

Jos sairaus kestää yli 10 päivää, ilmoita päivärahahakemuksessasi, että olet ollut sairaana, ja hae sairauspäivärahaa Kelasta. Sairauspäivärahaa maksetaan omavastuuajan jälkeen. Omavastuuaika on yleensä sairastumispäivä ja sitä seuraavat 9 arkipäivää. Lisätietoa sairauspäivärahasta löydät Kelan sivuilta.

Miten toimin, jos työssäkäyvänä sairastun tai joudun karanteeniin?

Sairauden ajalta maksetaan lähtökohtaisesti joko palkkaa tai sairauspäivärahaa ja karanteenin ajalta tartuntatautipäivärahaa.

Tartuntatautipäivärahaa maksaa Kela, ja se korvaa ansionmenetystä, jos tartuntataudeista vastaava lääkäri on määrännyt sinut olemaan poissa työstäsi, karanteeniin tai eristykseen tartuntataudin leviämisen estämiseksi. Jos teet työsi etätyönä eikä ansionmenetystä synny, et voi saada päivärahaa. Lisätietoa tartuntapäivärahasta löydät Kelan sivuilta.

Haluan varmistaa, onko jäsenyyteni KOKO-kassassa voimassa. Miten se onnistuu?

KOKOn eAsiointi-palvelusta löydät tiedon jäsenyytesi tilasta. Kirjaudu eAsiointiin tästä.

Miten KOKO on varautunut koronavirukseen?

KOKO-kassalla on kattavat varautumissuunnitelmat sekä koronaviruksen että hakemusmäärien nopean kasvun varalle. Asiakaspalvelumme auttaa normaaliin tapaan puhelimitse sekä sähköisesti, ja käsittelytilanteemme on tällä hetkellä hyvä. Odotamme hakemusmäärien kuitenkin kasvavan nopeasti, mikä voi vaikuttaa käsittelyaikoihin.

Ajanvarauksella toimivan toimiston asiakaspalvelupisteemme olemme sulkeneet toistaiseksi koronan leviämisen ehkäisemiseksi.